Fredagshoppning och lördagsdressyr



gamla bilder

Fredag
Red Emma för Kristin, vi skulle precis som förra veckan rida utan stigbyglar. Denna gången hade vi dock hinder med.
   Vi började med att rida fram lite självständigt i skritt och trav och jag bad Emma att gå på, nästan i lite för högt tempo i traven men då jobbar hon i alla fall och börjar lyssna på mig på ett helt annat sätt. Tillslut jobbade vi i galopp på två volter, och jag bröt nästan ihop av ansträgningen att stå upp i lätt sits utan stigbyglar.
   Det är himla svårt om man redan har gjort det en gång och musklerna är lite trötta. Vid öppna sidan på volten stod en bom som vi skulle rida över, enkelt för mig och Emma alltså. Den blev tillslut ett litet sockerbitshinder och hon hoppade ganska bra på det, när det blev dåligt så var det ofta för att jag inte var i balans.
   Mot slutet hoppade vi tvåstuds, fortfarande utan stigbyglar och hon var fin, rusade iväg lite bara. Bana mot slutet och vi fick lite krux med bomhindrena för att jag inte orkade fortsätta jobba med ytterskänkeln så mot väggen föll hon ut lite, men sista gången blev det toppen!


gammal bild

Lördag
Red Lucy för Åsa för sista gången troligtvis, ska rida Power nästa gång. I början var hon ett riktigt pain in the ass, i halterna vägde hon framåt tills jag gett henne skänkeln, var väldigt hög trots att hon hade gummisnodden på sig. Hon hade jättesvårt att lugna ned sig och trippade fram ganska mycket, men sänkte sig då och då ibland. I traven gick hon bättre, och galoppen var urbra sedan sist! (Då fick jag driva i varje steg för att hålla igång galoppen.)
   Vi övade förvänd galopp, men det gick bättre i ena varvet. Då instruerade Åsa mig lite och sa att det såg väldigt bra ut så då var jag nöjd, har aldrig ridit förvänd galopp någonsin så man lär sig ju alltid något nytt!
   Vi skulle rida i förvänd galopp på spåret sedan, halvt igenom en och en och Lucy fick tokryck, sprang med huvudet rakt upp men det gick bättre andra gången jag försökte, hon var lite lugnare då.
   På slutet red vi självständigt och då sänkte hon sig jättefint, var otroligt bra i formen osv och då kände jag mig nöjd med det jag åstadkommit med henne de här fyra, fem veckorna jag fått rida henne.
   Power nästa vecka.

Kommentarer
Postat av: Maria

Haha där bak satt jag och sov på Power xD

2011-02-02 @ 16:02:51
URL: http://mariakg.blogg.se/
Postat av: Elin

Uppdatera ! :)

2011-02-28 @ 22:39:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0