Att trava av hästen

Att trava av ponnyn/hästen efter att jag har ridit är något av det viktigaste som finns. Det här är alltså mina egna åsikter och inte något som jag säger att någon annan borde göra, men det får mig att lita på Emma mycket bättre. Jag gör alltså inte detta på Gulding då han skulle få glädjefnatt.

Många ryttare fortsätter finslipa på hästen när de travar av dem, dem försöker rida dem långa och låga, vissa fortsätter sitta ner i sadeln för att hästen ska gå ännu mer på tygeln osv. Jag tycker det är ganska fel. Det är 'rätt' om man vill fortsätta finslipa såklart, och om man sitter på en häst som man måste ha koll på varenda sekund.
På Emma släpper jag bara ut tyglarna. Jag låter henne trava på i det tempot hon vill ha, jag ställer mig ofta upp i stigbyglarna och klappar henne på halsen. Många undrar nog varför.

Jag har ridit Emma i två år nu = jag litar på henne till 100%. Detta är hennes belöning, hon får göra lite som hon vill och lulla runt, och sänka halsen precis hur hon vill - det är inte mitt problem. Jag vill bara att hon ska känna sig så fri som möjligt!

Jag vet ju inte om detta är att rekomendera till alla hästar, men jag uppskattar det i alla fall, som sagt, det ger en frihetskänsla. Och vem vill inte känna den? ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0