Åsikt - viktigt med bra händer

Bilderna är inte tagna utav mig utan framslumpade från Google. Ägaren/fotografen ombeds be mig ta bort bilden om det skulle vara nödvändigt.

Inom ridningen är våra händer det starkaste vi har. Och munnen är nog hästens viktigaste kroppsdel, everyway. Så varför finns det då folk som avsiktigt sitter och rycker hästarna i munnen när de inte lyssnar? För 99% av alla gångerna är det ryttarens fel och så sitter vi där och klagar över att 'Det fuuuuunkar inte!!!'.
Jag själv kan ta tag i Emmas mun ibland och be henne att lyssna, men det är då hon rusar iväg mot ett hinder, då jag inte bett henne att öka. Hon ska lyssna på mig. Men då får hon extra mycket kramar och klappar senare för att hon varit duktig och senare lyssnat på mina händer. För ibland behövs det att man säger till en gång under ett ridpass, så behövs det inte senare.
Hörde en så underbar sak i somras;
Många internationella ryttare har hemska händer, de sitter praktiskt taget med 20 centimeter mellan hästens hals och sina händer. Däremellan stramar tyglarna och bettet sågar hästen i munnen. Alla gör inte så, se på dressyrryttarna som får POÄNG för sina fina händer. I hoppning gäller det att komma över hindrena i en bra fart. Och då är det helt plötsligt inte riktigt harmoni mellan ryttare och häst som häller.
Händerna kan vi göra allt med. Vi kan skapa, vi kan lyfta, vi kan formulera oss. Det är det viktigaste vi har, även inom ridning. Men vem vill, egentligen, att ens häst helt plötsligt ska säga ifrån?
Se den här videon, oavsett tävlingsryttare, fritidsryttare, eller folk som bara gillar hästar.
Jag blir chockade över att dessa människor ens får ha en fot inne i hästvärlden.

Kommentarer
Postat av: medina

fin häst!:)

2010-10-07 @ 22:30:09
URL: http://medinadenics.blogg.se/
Postat av: Jessica

fy fan... mår illa :S

2010-10-09 @ 09:18:16
Postat av: hannah

att de får ha hest e dumt

2010-10-09 @ 11:42:37
URL: http://hannahs.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0